פעמים רבות יעיל, זול ונוח לנו להוציא עבודה מסוימת החוצה מהארגון לגורם חיצוני שיבצע אותה עבורנו, בין אם זה פרילנסר, קבלן עצמאי או חברה למתן שירותי מיקור החוץ (אאוטסורסינג) יכול להיות למשימות קטנות כגדולות, חד-פעמיות או באופן שוטף וקבוע.
לכל התקשרות כזו של מיקור חוץ יש מאפיינים מיוחדים משלה, אבל יש כמה נושאים שממש חשוב לשם לב אליהם עוד לפני תחילת ההתקשרות ולסכם אותם מראש מול נותן השירותים. נושאים אלו אם לא נשים לב אליהם ולא נתייחס אליהם ברצינות עוד לפני תחילת קבלת השירותים, עלולים לפגוש אותנו בהמשך או בסיום ההתקשרות ולהסב לנו נזקים גדולים מאוד.
פירוט מדויק של השירותים והיקפם : חשוב, חשוב, חשוב! לפרט ולהגדיר בצורה מדויקת את הדרישות שלנו מנותן השירותים, את היקף השירותים, לוחות זמנים ואת התמורה המדויקת. המטרה היא להשאיר כמה שפחות דברים לא ברורים או שניתן לפרש אותם בצורות שונות ובכך להפחית את הסיכויים להגיע לסכסוכים מיותרים.
אחריות: אם מדובר בהתקשרות לקבל מוצר פיזי או מוחשי מנותן השירותים יש לוודא שיש למוצר הזה אחריות מצד נותן השירותים, וגם אם מדובר בשירותים שאינם מוצר פיזי – למשל שירותי תמיכה למחשב, שירותי ענן חיצוניים וכו' חשוב לוודא שנותן השירותים מספק אחריות מצדו לכל תקלה, שהוא מבוטח כנדרש ושהוא ישפה אותנו במקרה של נזק שנגרם בשל מעשה או מחדל מצדו.
שמירה על מידע מוגן וסודי: לעיתים לצורך קבלת השירותים עלינו לחשוף בפני נותן השירותים מידע עסקי מוגן שלנו ואפילו מידע סודי. לכן חשוב מאוד לוודא שיש בהסכם עבודה פרילנסר התחייבות לשמירה על סודיות ופיצוי במקרה של הפרת הסודיות, שכן לא נרצה שמידע סודי שלנו יזלוג למתחרים.
כמו כן, חשוב מאוד לבחון מראש איזה מידע עסקי מוגן או סודי אכן נדרש לחשוף בפני נותן השירותים ולא לאפשר גישה למידע סודי או עסקי שאינו נדרש לצורך מתן השירותים.
קניין רוחני וזכויות יוצרים: יש לבדוק מראש ובהקפדה רבה את הסוגיות של קנין רוחני וזכויות יוצרים שעלולים להיות קשורים למתן השירותים. למשל אם פנינו למעצב גרפי לעיצוב לוגו חדש וכדומה יש להגדיר מראש למי הזכות לעשות שימוש בעיצוב החדש ולמי הוא שייך.
היתרים ורישיונות כדין: ישנם סוגי שירותים שמחייבים את נותן השירותים להחזיק ברישיון בתוקף על מנת לספק את השירותים למשל שירותי שמירה ואבטחה, ניקיון או כוח אדם. לכן יש לוודא מראש שלנותן השירותים יש את כל הרישיונות וההיתרים כדין לספק לנו את השירותים.
דיני עבודה: פעמים רבות הגבולות בין עובד לבין נותן שירותים או פרילנסר עשויים להיות מאד מטושטשים ולא ברורים. כך, שלמרות שאנחנו חושבים שהתקשרנו למשל עם פרילנסר, למעשה מדובר בעובד ואנו עשויים יום אחד לקבל ממנו תביעה להכרה ביחסי עבודה ולתשלום זכויות שונות של עובד.
החיסכון הראשוני שתכננו בהתקשרות עם פרילנסר (בכך שאנחנו לא צריכים לשלם עלויות מעסיק) יתברר כשגוי ושעלינו לשלם לפרילנסר תשלומים נוספים מעבר לתמורה הקבלנית.
מה מומלץ לעשות כדי להימנע מטעויות או נזקים בעתיד?
להתייעץ עם של עורך דין מומחה, שיידע לזהות אם מדובר במיקור חוץ אותנטי או שמא ביחסי עבודה מסווים, שידע לנסח עבורנו את הדרישות החשובות לנו וידאג לגבות אותן במסמכים ובביטחונות.
לכן, נשמח לפגוש אתכם לפגישת ייעוץ. זו בהחלט השקעה שתחזיר את עצמה.
בהצלחה רבה