אם נעשה שימוש בשם העסק או המותג שלך?

שימוש בשם העסק או המותג שלך?

מה עושים?

הכותב, עו"ד זיו אנג'ל, הוא עורך דין המתמחה בתחום סימני מסחר וקניין רוחני

המוניטין שצברנו והשם הטוב של העסק או המותג שלכם מזמין את המתחרים שלכם לנסות ולנצל את ההצלחה שלכם לטובתם, ולנסות לזכות לתנועה של לקוחות על חשבונכם.
נכון, תחרות תמיד נמצאת שם, אך כשמדובר בשימוש בשם העסק שלכם בידי המתחרים, יש מה לעשות!

כבר כאן המקום להבדיל בין אלו מבינכם שכבר רשמו את שם העסק או המותג כסימן מסחר לאלו שעדיין לא עשו את זה.
אם יש לכם סימן מסחר רשום, אתם יכולים לדלג להמשך המאמר. אם לא, אז תקראו כבר מכאן.

רישום סימן מסחר – הגנה שאסור לוותר עליה

החוק מאפשר לכם לרשום את שם העסק והמותג שלכם כסימן מסחר ומעניק יתרונות משפטיים ברורים למחזיקים בסימן רשום. מעבר לאפשרות לרשום לצד השם את הסימן ® או ™ תהנו מזכות למנוע מהמתחרים להסיר באופן מיידי שימוש מפר בזכות הבלעדית שלכם, זכות להחרמת מוצרים מפרים במכס, הזכות לתת רישיון שימוש לזכיינים שלכם ועוד.

רישום סימן מסחר אפשרי עבור שמות שאינם גנריים ושיש להם "אופי מבחין" נרכש או מולד, כזה אשר הצרכנים יזהו אותו כייחודי ומקושר לעסק שלכם, השירות או המוצר. יש שמות שלא ניתן לרשום וכאלו שההגנה עליהם אינה גבוהה, אך לא כאן המקום לפרט עליהם.

בכל מקרה, רישום סימן מסחר אינו יקר יחסית ומומלץ לבצע את הרישום
באמצעות עורך דין המתמחה בתחום זה. ההגנה המסופקת יכולה להיות נצחית ומותנית בתשלום אגרות ובשימוש בשם הרשום.

אין לי סימן מסחר רשום והמתחרה עשה שימוש בשם העסק שלי ומטעה את הלקוחות

אם הגעתם עד כאן ועדיין אין לכם סימן מסחר רשום, דעו לכם שאם מישהו עשה שימוש בשם שלכם
מצבכם מצוי במקום פחות טוב משל חבריכם בעלי הסימנים הרשומים.
הוראות פקודת סימני המסחר כן מקנה הגנה ל"סימן מסחר מוכר היטב" – כלומר, סימן שאינו רשום
אך ניתן להוכיח שהוא מוכר מאוד בקרב קהל הצרכנים.

כדי להוכיח שיש לכם סימן מסחר שהוא מוכר היטב, עליכם להיות מסוגלים להוכיח את המוכרות והאופי המבחין שהסימן שלכם צבר.
זה דבר לא פשוט להוכיח כאשר מנגד יש מתחרה שאולי אפילו מיהר והגיש בקשה לרשום את אותו הסימן כסימן מסחר שלו.

אם הצלחתם להוכיח מוכרות של הסימן שלכם, תוכלו להגיש תביעה לבית המשפט ולזכות לסעד מוגן צו מניעה בלבד.

ובכל מקרה, חוק עוולות מסחריות מאפשר לכם לבקש סעדים של צווי מניעה בשל "גניבת עין" והטעיה של הלקוחות שלכם
במקרים של "תיאור כוזב" ו"התערבות לא הוגנת". בחוק עוולות מסחריות ניתן לדרוש פיצויים ללא הוכחת
נזק בשיעור של עד 100,000 ₪, אך סף ההוכחה של עוולות לפי חוק זה הן גבוהות יחסית.

יש לי סימן מסחר רשום והמתחרה עשה שימוש בשם העסק שלי ומטעה את הלקוחות

אם יש לכם סימן מסחר רשום, אתם מצויים ביתרון. תוכלו גם לבקש ולקבל צווי מניעה, אך גם לדרוש תפיסה של המוצרים המפרים, השמדה שלהם, החרמה או עיכוב של המוצרים המפרים.

בנוסף, כמובן, תוכלו לדרוש פיצויים על הנזקים שנגרמו לכם, לקבל חשבונות על ההכנסות אשר נגרמו למתחרים שלכם בגין ההפרות של סימן המסחר שלכם ועוד.

שימוש בשם מסחרי כמילת חיפוש לפרסום ממומן

לעיתים השימוש בשם שלכם משמש כמילת חיפוש עבור פרסום ממומן באינטרנט ובגוגל בפרט. בהתאם לפסיקה העכשווית אין מניעה ממתחרים לעשות שימוש בשם המסחרי שלכם, שם העסק או השירות שלכם כמילת חיפוש ובתנאי שאין הטעייה או שימוש בשמות הללו בגוף הטקסט או באתר / דף נחיתה אליו הקישור מחבר.

יצויין כי אם תצליחו להראות שנגרם לכם נזק ממוני, פתוחה בפניכם הדרך לתבוע לפי הוראות חוקי הנזיקין הכלליים וחוק עוולות מסחריות וכיוצא באלו.

האם חייבים לפנות לעורך דין לשם הגנה על השם המסחרי שלנו?

מניסיון ארוך שנים אין מקרה אחד שזהה לשני, ורק בראיה מקצועית ולאחר ניתוח כל מקרה לגופו ניתן להתאים את סל ההגנות שיתאים לעסק שלכם, ובמקרה של הפרה
גם לבחור את האסטרטגיה הנכונה לשם טיפול בה.

אנו מציעים כי תתייעצו בעורך דין לקניין רוחני, ובפרט בעורך דין לסימני מסחר לשם בחינת מלוא האפשרויות המשפטיות העומדות לרשותכם במקרה זו, וכמובן לבחינה של הכדאיות המשפטיות והכלכלית של הגנה על זכויותיכם.

אין באמור לעייל להוות תחליף לייעוץ משפטי ספציפי והמאמר הנ"ל מהווה עמדה כללית בלבד.

כל הזכויות במאמר זה שמורות לעו"ד זיו אנג'ל.

לפניה ולקבלת ייעוץ ספציפי www.angel-adv.co.il

קרדיט לצלמת אנה לינדן

יכול לעניין אותך גם:

הוספת תגובה

אודות

 Adminz – שירותי משרד לעסקים בצמיחה הוקמה בשנת 2013.
צוות המקסימות של  Adminz – שירותי משרד ואנוכי, עובדות ומספקות שירותי מזכירות ומשרד לעסקים מתחום הבניה והנדל"ן, סטרטאפים, יועצים עסקיים, מרצים ומנחים ועוד…

שירות אישי ובוטיקי הכולל משימות פשוטות ועד משימות מורכבות בעברית ובאנגלית למשל: מענה למתעניינים, כתיבה, שליחה ופולואפ להצעות מחיר, הפקת חשבוניות קידום ומעקב גביה, ספקים, הכנה והפקת דוחות, משימות אדמיניסטרטיביות ועוד..

כל זה מייצר לעסקים שקט ניהולי, "חוסך זמן" ממקד אותם בעשיה ובשורה התחתונה מאפשר לצמוח ולעשות יותר.

בנוסף לפעילות העסקית, מהכרות עם אתגרי העסקים בכלל והעסקים הקטנים בפרט, למדתי וחקרתי את נושא ההתייעלות וכיום, מתמחה בניהול זמן ופרודוקטיביות (מרצה ומייעצת).

פתרונות עסקיים

מוצרי אדמינז